Powered By Blogger

Monday 19 August 2013

Barangan baby yang penting dari 0+M hingga 12M

Salam dan Hello semua.....

Tidak sedar baby saya hampir 3 month dah dan sejak itu jugalah daku ini tidak update apa2 dalam blog berikutan kekangan masa jaga baby (tau la 1st mom jadi byk kena belajar lagi hehehe). Untuk entri kali ni saya nak update barang2 yang saya guna untuk baby saya dari baby sampailah dia 12 month nanti.....Oh yah untuk pengetahuan semua saya tidak akan dapat buat review tentang breastpump kerana saya tidak dapat breastfeeding anak saya....sedih? yah memang sedih kerana anak saya hanya dapat menyusu untuk 1 minggu je itu pun campur dgn formula...Kenapa tidak beri susu ibu? Bukan saya tidak mahu tetapi ada kekangan yang malas da nak cerita kerana tiap kali jumpa kwn @ family asik ulang ceta yang sama je...jadi saya pasrah sekarang anak saya minum Enfalac A+......mahal tapi berbaloi untuk anak saya yang tidak menyusu badan...Eh da lari pula topik ceta saya huhuhu (mood sedih).......ok back to the topik.....

Pertama sekali ialah sterilizer dan bottle warmer....(yang ini sangat penting walaupun ada orang tak mau beli kerana boleh guna cara tradisional tp bab warmer tu saya boleh panaskan susu sepanjang masa kalo rendam air panas nanti air panas tu kejap je da sejuk huhuhu... jangan terkejut byk tul bottle warmer saya hehehe....




Inilah koleksi sterilizer dan warmer yang saya beli...kenapa banyak nampak membazir yang sebenarnya satu sterilizer dan warmer saya letak kat umah mak saya memandangkan nanti saya da blk keja mum saya yang jaga Razin...car bottle warmer jenama little bean tu plak sy beli kerana nak letak dalam keta senang nak panaskan susu walaupun warmer lain tu boleh guna dlm keta tp besar dabak gitu mana nak letak? keta sy kecil je huhuhu....Paling saya suka sterilizer jenama My Dear kerana byk function boleh steam telur dan makanan dlm tu..pastu ada drying function psl tu  aku beli....sangat2 recomended.


Ke-2, Baby cot tapi memandangkan baby cot makan ruang yang besar dan tidak boleh lipat maka saya beli Playpen. Saya beli jenama MyDear kerana playpen yang saya beli byk function..ada music, vibrate, lampu dan hanging toys, diaper changer dan poket untuk letak barang.....Warna ada dua pilihan tp sy pilih hijau.

Projection Mobile ini saya beli tambahan untuk toy playpen Razin....sekarang ni dia suka tgk benda yang bergerak dan berbunyi jadi beli Fisher Price Projection mobile ni


Ke-3, buaian. Saya terpaksa beli buaian selepas beli playpen kerana C Razin tak tido lena sangat pas umur dia 2 bln jadi terpaksa beli buaian automatik jadi senang keja mummynya yang pemalas ni huhuhu pastu belinya kena dua psl 1 letak kat umah mak huhuhu saya tau byk mummy menentang pakai buai psl tak elok untuk baby tp bg sy tak salah guna buaian asal utamakan keselamatan anak dan jgn la ayun kuat sgt sy rasa itu yg memudaratkan baby... Saya beli jenama Popo dan Oto... Popo ada lampu LED tp takde muzik
manakala Oto pula ada music dan ada remote control okeh..ko ader ...



Ke-4, Stroller + Car Seat. Kalo nak bawa baby jalan2 tak kan nak gendong setiap masa uhh lenguh tangan pastu nak makan kat mana2 pun susah jadi belilah stroller plus car seat sekali gus....Saya beli jenama My Dear (mydear lagi hehehe psl aku suka brand ni murah dan berbaloi)... Beli yang boleh guna New Born smpi toddler trus... jadi jimat tp car seat dia hnya boleh guna smpi dari new born smpi 5 month ok...pastu kena beli car seat lain...

dan kalo beli stroller tu jangan lupa beli rain cover yelah hood stroller tu tidak cukup panjang untuk elak hujan terkena anak kita jadi saya beli jenama KooDi Rain Cover fit almost stroller.



Ke-5, rocker dan swing. Untuk rocker saya beli Fisher Price Newborn to Toddler yang femes tu...sy beli yang warna biru instead hijau psl biru tu ada muzik dan extra toy banding hijau tu takde muzik... Swing plak sy beli jenama Mamalove ada muzik dan paling penting comel hehhee...
Mamalove Swing
Rocker

Ke-6, bath tub. Ye saya tau ada sesetengah orang anggap benda ni tak penting psl mak kita dulu2 pun guna besen jek tuk mandikan kita ye dak...Tapi bagi saya ni penting kalo guna bath tub kebarangkalian tuk anak kita terlepas dari pegangan semasa mandikan mereka kurang kerana bath tub ada pelapik supaya tidak mudah tergelincir.....saya pilih jenama little bean dan First year... yang first year tu sangat recomended psl boleh guna from newborn smpi toddler. Kenapa ada dua bath tub hehehe satu kat umah mak ler... hehhe
Little Bean
First Year


Ke-7, Playmat. Playmat ni tak rugi beli pasal dari newborn sampai toddler pun masi ble pakai cuma mat dia je akan tak muat tuk budak yang dah besar. Lagipun warna dan permainan dalam playmat ni dapat merangsang perkembangan otak anak...saya beli dua playmat juga dan saya pilih semua yang ada musical dan penuh dengan toy...harga memang mahal skit banding playmat biasa tp tak kisah asal bagus untuk anak :)
Fisher Price Luv u Zoo
K's Kids Play and Rest Musical Mat

Ke-8, Pemanas air. Benda ini memang tak penting sangat psl air panas boleh simpan dalam termos pastu tgl tmbah air je tuk buat susu tapi tuk mummy pemalas mcm saya ni hehe pemanas air ni da sedia suhu yang ngam2 tuk buat air susu. Tidak perlu tunggu air panas tu sejuk ke atau tambah air.. best kan hehe jenama Mydear juga..


Ke-9, baby walker.  Benda ni memang skrg tidak pakai lagi psl Razin baru 3 bulan mungkin 5 bulan baru dapat pakai tp apa salahnya beli awal lgpun masa saya beli tgh ada promosi...Jenama yg saya pilih semestinya Mydear (again hehehe). Baby walker ni multifuction tu yg saya beli tp harga pun boleh tahan RM300++ huhuhu (demi Razin)

Ke-10, Baby carrier. Benda ni kalo malas nak bawa stroller @ masa tu sesak jadi boleh la guna baby carrier ni... Mula2 tu saya beli jenama Mothercare 4 position pastu bila baca review kat internet terjumpa pula psl SSC (Soft Structure Carrier) yang memang nmpk best. Ada macam2 jenama antara yg femes Ergo, Bjorn, Boba 3G. dan akhirnya sy pilih Boba 3G....blum try lagi nanti bila da try sy buat review ok hehe tp klo nak boleh juga baca review org lain da berlambak kat internet hehe..
Mothercare saya pilih red
Boba 3G saya pilih Montenegro

Ke-11, baby food processor. Yang ni pun blm pakai lg tgu 3 bulan lagi baru ble try heheh tp mama Razin ni da beli awal2 huhuhu excited sangat nak buat baby food. Mula2 beli Little Bean supertrio tapi bila saya ternampak Avent steam and blend sy p jual little bean tu walaupun blm pakai br beli Avent hehe...pastu ternampak pula baby bullet org jual kat FB aduh kecomelannya menarik hati hehhe akhirnya aku order kekekee....
Little Bean yang saya da jual kat org
Avent Steam and Blend
Baby Bullet...comel kan...

Jadi entri saya tuk kali ni lebih pada barang yang besar tuk benda2 kecil mcm toys ke, botol susu ke, minyak ke nanti entri yang akan datang...dan mungkin juga saya akan menceritakan pengalaman saya bersalin kali pertama ni huhuhu...Maaf semua gambar amik dari internet malas nak amik gambar sndiri hehehe...

3 comments:

  1. Salam, hi sis..tumpang iklan ye..hehe :)

    Kalau ada sesiapa nak beli fisher price rocker murah, hanya RM155 sahaja!!! Green/Blue (Ready Stock)..

    PM inbox or SMS/whatsapp 019-3218408..!

    Untuk lebih detail boleh lawati laman promosi ni: http://eyeteamama.blogspot.com/p/fisher-price-newborn-to-toddler.html

    TQ!

    ReplyDelete
  2. Hai . Boleh saya tahu berapa harga untuk rocker tu yer ? Dan swing tu apa yer ? Saya nk beli . Tapi tk tahu mana yang bagus . Anak susah tidur .. Tq sis

    ReplyDelete
  3. Tgh carik sterilizer yg ada dryer function tu. Yg my dear ni besar ke eh? Boleh muat lbh kurang berapa botol?

    ReplyDelete