Powered By Blogger

Sunday 28 April 2013

Checklist Barang yang perlu dalam Beg Hospital....

Hello semua.......

Sekarang saya sudah masuk 36 minggu aka 9 bulan....sekejap je masa berlalu, saya rasa macam baru semalam saya uji pregnancy test tu hehhee tup tup sekarang dalam beberapa minggu ni saya akan bersalin... Jadi memandangkan sekarang da masuk 9 bulan saya kena lah prepare barang2 yang nak dibawa ke hospital kelak.....sepatutnya masa kandungan 7 bulan da boleh prepare barang2 ni yelah takut bersalin awal nanti takde la kelam kabut  mengemas barang time sakit perut tu huhuhuu....(kes naya gni hehhee)...Ok lah ni checklist barang yang saya bawa dan saya rasa perlu....

Dalam Beg Baby
1. Baju siang baby (lengan dan seluar pendek) - 2 pasang
2. Baju malam baby (lengan dan seluar panjang) - 2 pasang
3. Lampin - 2 helai (standby je) & safety pin
4. Lampin Pakai buang - 10 helai
5. Tuala Mandi - 1 Helai
6. Bedung baby - 2 Helai (yang bertopi untuk pakai masa kuar hospital)
7. Barut - 2 helai
8. Tuala muka (untuk lap susu ke @ muka baby) - 2 helai
9. Mandian baby ( bawa yang pek travel ok) - sabun mandi, syampu, losen, baby oil
10. Perapian baby- bedak, minyak telon, cotton bud, cotton wool, sikat, nail clipper,
     scissor

11. Changing Mat
12. Wet Tissue
13. Baby mittens & Botties - 3 pasang

Sambil tu saya juga sediakan satu persalinan khas baby untuk sebaik sahaja baby da kuar jadi takde la nurse tu sibuk cari baju dalam beg yang kita bawa (ada ke terjadi perkara ni...ntah saya pun tak pasti ni kan 1st time tp ada baca dalam blog org lain dia suruh sediakan je psl ikut pengalaman dia masa bersalin) jadi ni saya sediakan dan masukkan dalam wet bag hehehe....
Barang tadi masuk semua dalam wet bag ni

Dalam Beg Mommy
1. Kain batik - 3 pasang
2. Baju T-shirt - 2 pasang
3. Nursing Bra - 3 pasang (1 helai sleep bra)
4. Disposable breast pad - 5 keping
5. Tuala mandi - 1 helai
6. Tuala muka - 1 Helai
7. Sweater - 1 pasang
8. stokin - 2 pasang
9. Maternity Pads - 1 pack (20 keping)
10. Disposable Panties (Beli for maternity psl besar kalau beli yg biasa tu takut tidak muat
     kan perut masih besar lepas baru bersalin) - 2 pack

11. Kelengkapan mandi - sabun mandi, pencuci  muka, syampu, colgate, berus gigi (bawa
      jenis travel pack)

12. Kelengkapan perapian - bedak muka, krim muka, toner, pelembap, pelembap bibir,
      sikat (mesti jaga diri tau walau dalam keadaan macam ni hehehe)

13. Skirt (untuk kuar hospital nanti saya tak mau pakai kain batik hehehe) & 1 baju yang
      cantik

14. Selipar waterproof jadi ble pakai untuk mandi juga

Dalam beg kecil ini ada kelengkapan perapian

Barang Lain
1. Kad Klinik
2. Surat Perakuan Majikan
3. Handphone (untuk hubungi keluarga, teman)
4. Kamera (klo rasa perlu ok tapi rasanya aku x bawa kot)
5. Power bank (malas nak bawa charger handphone)
6. Termos
7. Milo 3 in 1
8. Biskut kering (untuk masa lapar hehehe)
9. Dompet (dalam tu kan ada ic dan segala bagai kad hehehe)
10. Samsung Tab (saya nak bawa pasal takut boring kat hospital)
11. Bekas letak makanan (klo kat Hospital kerajaan kena sediakan pinggan sendiri tau...ni
      pengalaman aku huhu)

12. VCO Tanamera (sebagai air selusuh)
13. Air zam-zam (dijadikan air selusuh juga dan jgn lupa suruh husband baca doa kat air
      zam-zam ye mudahan2 dipermudahkan bersalin tu)



Ok saya rasa itu je yang saya patut bawa kot hehehee...jadi ni la beg yang saya akan bawa ke hospital nanti dan dah standby kat keta...
Beg baby lagi besar dari beg Mommy hehhee


No comments:

Post a Comment